söndag 28 oktober 2007

Franska viner till viltgryta

En provning med franska viner som skall passa till en viltgryta med älg. Jag tror det var enligt systembolagets rekommendationer. De två första vinerna var klart ljusare och bärigare än det tredje som stack ut och var mörkt blårött och fylligt och strävt. Mina gissningar gick till en början rätt med att det var viner från ett land i gamla världen. Jag hittade plommon körsbär och lakrits. Två ganska lätta bäriga viner medan det tredje var knepigare. Jag gissade på Italien, men ännu en gång lyckades jag blanda ihop Frankrike och Italien. Prisläget på vinerna var två viner i mellan prisklass och ett lite dyrare.

2005 Château la Reyene Prestige Cahors (90kr)
En bärig doft med fat. Smaken bärig och saftig med svarta vinbär och röda bär som hallon och körsbär. Det här vinet hade vissa likheter med Chateuauneuf du Papen men inte alls lika bra utan det hamnade i skymundan.

2005 Domaine du Vieux Lazaret Châteauneuf-du-Pape (179kr)

Kvällens godaste vin! En god fruktig doft med svarta vinbär och lakrits. Smaken mycket god och fruktig med plommon och en godisaktig ton med röda bär, sötlakrits och vanilj. Mycket god och lång eftersmak. Ett fynd för det priset och jag längtar redan efter att laga gryta och öppna en till.

2005 Château de Ségure Fitou (85kr)
Till färgen det mörkaste vinet och doften fruktig med rostat fat och mörka bär. Smaken fyllig och mycket fruktig med syrlig körsbär. Ganska strävt med lång eftersmak. Jag tyckte det här vinet var det sämsta under provningen och satte det som billigast också. Men till älggrytan höjde den sig och frukten kom fram samtidigt som strävheten tonades ner.


Till förrätten som var pilgrimsmusslor fick vi mousserande och jag gjorde kvällens största felbedömning. Jag var säker på att det inte var Moet och tveksam till om det alls var Champagne. Jag kände inga speciella dofter och bubblorna blev som skum i munnen. Smaken syrlig och äpplig. Inga brödtoner som man kanske skulle känt igen. En Cremant de Bourgogne eller liknande. Men nej visst var det en äkta Champagne och dessutom en Moet som är den jag druckit mest och borde känna igen.
Moët & Chandon Brut Impérial (299kr)

Till efterrätten, ostar med äppel och blåbärskompott drack vi portvin. Mycket gott. Blåbären och porten passade bäst ihop med mögelosten.
Kopke's Bridge 375ml (55kr)

Inga kommentarer: