tisdag 23 december 2008

2001 Lat 42 Gran Reserva

En rioja som provats av många andra bloggare redan och fått hyfsade omdömen. Inga hyllningar men prisvärde har uttryckts från flera håll. Mogna riojor brukar passa min smak och årgången 2001 ska vara en av de bästa så självklart måste jag prova. Till pepparbiff, hasselbackspotatis och lite fusk pulverkantarell och murkelsås.
Mörk röd färg med liten tegelkant. Mogen körsbärsfruktig doft med örter, dill och läder. Läder, jord och lite vanilj. Mogen fruktig körsbärsmak med lena fat. Saftigt med en del plommon. Örter och dill. Eftersmak med plommon, körsbär och lite choklad. Gott men inte bland de bästa jag druckit. Känslan jag får är att ambitionen har varit väldigt hög men att något ändå fattas och man inte nått ända fram. Som det är nu så är det absolut prisvärt men ett pris på det dubbla skulle jag bli besviken på.

2001 Lat 42 Gran Reserva (79kr)

Inga kommentarer: