söndag 23 november 2008

Provning med Bourgogne och Pinot Noir tema

Äntligen min tur att anordna provning. Senast det var min tur var 070707 och det var då jag började skriva på den här bloggen. Jag har haft mycket tid att planera och temat har varit ganska klart sedan länge. Frankrike och Bourgogne och till maten Boeuf Bourgogne med en Nya Zeeländsk joker. Koncentrationen var lite störd av allt som skulle göras i köket och jag hade svårt att hitta tydliga skillnader i doft och smak på vinerna.

Glas 1
Ljus röd färg, men mörkast av de tre. Doft med örter, fat, körsbär och röda vinbär. Smaken mörkare med jordgubb. Lite strävt. Jag tyckte det var det bästa i kväll och gissade på att det också var det dyraste. Så var det inte utan det var den billigare bourgognen. Prissänkt från 148kr och visar att även de som blivit liggande på systemets hyllor kan vara bra.

2005 Domaine Chevalier Côte de Nuit-Villages (118kr)

Glas 2
Här gick jag i fällan direkt. Färgen var tydligt ljusare än de andra två och jag antog att det måste vara den som är nya världen jokern. I doften körsbär, vinbärsblad och röda vinbär. Smaken fat, jordgubb och röda vinbär. Minns så här i efterhand något jag läst om bourgogne som ser tunt och klent ut men ändå smakar och doftar kraftfullt och komplext. Ett bra exempel på det och läxan lärd.

2006 Chambolle-Musigny Patriarche Père & Fils (279kr)

Glas 3
Ljus röd, lite mattare än glas 1. Lätt doft med röda bär och fat. I smaken jordgubb och hallon. Lätt syrlig eftersmak. Vinet var tunt i både doft och smak och det jag tyckte minst om.

2007 Gumfields Pinot Noir (119kr)


Till förrätt och efterrätt lämnade vi Bourgogne för Loire dalen. Till chevrésallad en Pouilly-Fumé. Ljust halmgul färg. Druvtypisk doft med vinbärsblad, krusbär och grape. Men ingen flintrök. Smaken också druvtypisk och frisk. Mycket bra.
Till efterrätt blev det päronhalvor med roquefortost och till det ett andravin från Moulin Touchais. Jag har druckit det tidigare och minns att det då som sötare. Nu fanns det en frisk syrlig äppelton tilsammans med söta aprikoser och honung. Tidigare när jag druckit det så var det godast till mögelost och det var därför jag ville ha det till desserten. Nu tror jag en äppelkaka hade passat bra också.

2007 Pouilly-Fumé Henri Bourgeois (149kr)

1983 Anjou Blanc Reserve du Fondateur (129kr)

Inga kommentarer: