söndag 16 november 2008

2007 Serra da Estrela

Dansbandskamp och räkor igen. Dansbanden intresserar mig inte så mycket men Larz Kristerz är roliga att se och gör att jag står ut. Frugan kan inte bestämma allt så vinet var helt mitt val. Albariño från Rias Baixas som ligger i Galicien i nordvästra hörnet av Spanien. Albariño har jag provat ett par gånger och gillat det. Just det här fanns med som nyhet i våras någon gång och har väl inte tagits emot så väl. Finns fortfarande många kvar och det har sänkts ner till 95kr. Orballo Albariño som fått mest uppmärksamhet i media kostar dessutom mindre. Jag har inte provat det än, mest för att jag hade kvar Serra da Estrelan kvar att prova. Gul, lite mörkare färg än väntat. Ganska mycket grönt i. Fruktig doft, lätt tropisk. Päron, ananas, grape och krusbär. Sötruktigsmak med krusbär, päron, honung och gula äpplen. Liten besk grape avslutning. Lite svår, var frugans kommentar. Hon är alldeles för bortskämd med lättdruckna halvtorra rieslingar på senare tid. Men det är dags för lite torra krispiga viner i min smak igen. Jag tycker att det var ganska lättsamt och lättdrucket. Det enda som var svårt var den lilla beska avslutningen med grape. Ganska gott ändå.

2007 Serra da Estrela (95kr)

Inga kommentarer: