söndag 24 februari 2008

Viner på Bordeaux druvor

Provningsdags igen och den här gången anordnad av min mycket kunniga och ambitiösa svåger. Jag fick uppdraget att hälla upp vinerna inför blindprovningen och kände en doft av körsbär när jag hällde upp glas 2. Det smittade av sig så jag hittade körsbär i smaken på alla vinerna. Tankegångarna inför temat landade först mot Sydamerika och olika viner från Argentina. Det skulle visa sig vara delvis rätt. Efter flera ledtrådar listade vi ut kvällens tema. Viner gjorda på de klassiska Bordeaux druvorna, Cabernet Sauvignon, Merlot och Malbec. Ungefär samma högre prisklass och alla från årgången 2004.

2004 Simi Cabernet Sauvignon (199kr)

Färgen på alla vinerna var ungefär den samma, mörkt röda. Dofterna i denna var tydliga Cabernet Sauvignon, svartvinbär, ceder. I smaken hittade jag först körsbärslikörliknande körsbär och sedan svarta vinbär. Mjukt och saftig frukt. En liten mörkt rostad kaffe ton. Cabernet Sauvignon delen var hela 90%, en liten del Merlot samt ännu mindre av andra druvsorter. Vinet hade jag på andra plats.

2004 Château Phélan-Ségur (227kr)

Glas nr.2. Kvällens bästa. Dofterna första sniffen var mina körsbär, fat, mörka bär. Efter att ha sniffat runt på alla en gång återkom jag till den här och doften var stor och mycket attraktiv av moccabönor och lite vanilj. Smaken, rostat kaffe, körsbär, mörka bär. En lång god kaffe eftersmak. Lite mulligt med och svulstigt och det fick mig att gissa argentina. Det var fel men jag är ändå glad att det var den äkta Bordeauxen som jag tyckte var bäst. 50% Merlot, 45% Cabernet Sauvignon.

2004 Mendel Unus Malbec Cabernet Sauvignon (199kr)
Lite tätare färg än de andra två. Svag lite spritig fruktig doft med ceder. Smak med körsbär och mörkt rostad kaffe. Min tredjeplats och jag hade tippat det som billigast, kanske runt 80kr. Inte alls värt 199kr. 70% Malbec, 30% Cabernet Sauvignon.

Som undertema på provningen var det även provning av andra matråvaror mot varandra. Till förrätt fick vi pata negra mot parmaskinka. Serverat med quinoasallad med svarta bönor och basilika youghurt. Pata negran var min favorit men om jag inte minns fel så fick parmaskinkan flest röster. Vinet vi drack till var 2005 Bonterra Chardonnay. Det var inte så länge sen jag drack det och det stämde med mitt tidigare inlägg.

2005 Bonterra Chardonnay (125kr)


Huvudrätten var en provning av oxfilé mot hästfilé. Vi drack vinerna vi provat och Phélan-Ségur överglänste sina två motståndare. Hästfilén var min favorit, men det blev nog oavgjort totalt.


Till efterrätt, äppelkaka med provning av vaniljglass. Lejonet & Björnen mot Ben & Jerry´s. Till det bjöds vi på tokajer. Tokigt gott men det var nog två puttonyos för lite. Doften påminde om nymålad färg men smaken lite bättre. Min favorit bland glassarna var Lejonet & Björnen, krämigare och godare vanilj.

2002 St Stephan's Crown Tokaji Aszú 3 Puttonyos (109kr)

Inga kommentarer: