söndag 18 maj 2008

2006 Torres Santa Digna Carmenère

Det har inte blivit så många tillfällen för vin på ett tag men till lite söndagsgrillat med flintastek och grönsaksspett så tog jag ett av mina favorit grillviner. Torres Santa Digna carmenère som satt standarden på carmenère viner för mig och gjort att jag har haft ett speciellt intresse för dem. Färgen mörkt röd och tät med lite djup purpur. Inblandat är också 15% Cabernet Sauvignon. Doften kraftigt fruktig med söta björnbär och svartavinbär. Fat med en bränd ton av kaffe. Smaken mycket fruktig med mörkare bär och svartavinbär. En aning bränd med rostat kaffe och mogna portvinstoner som russin och torkade plommon. Eftersmaken håller i med portvinstoner och lakrits. Vinet överraskar och jag känner inte igen det från de tidigare jag druckit. Mycket mera mörka bär och mognadstoner trots att det fortfarande är ungt. Det är mycket gott och ingen av Torres carmenèrer har gjort mig besviken hittils, och ingen annan har varit lika bra som Torres heller. Snart kanske jag får en 2007:a från viking båten och det ska bli intressant att se hur den är.

2006 Torres Santa Digna Carmenère (69kr)

Inga kommentarer: