lördag 8 december 2007

2001 Viña Salceda Reserva


En rioja som slank ner i korgen på finlandsbåten mest tack vare årgången och priset. Runt 80kr om jag minns rätt. Passar bra en fredagkväll med lite förkyld näsa till och i lasagnen. En stor del av flaskan hamnar först i köttfärssåsen och får puttra med den. Färgen på vinet är rött med en svag blå kant. Doften varm med alkohol. Örter, rostade fat och läder. En liten rökighet tycker jag mig känna också. Kanske är det min brist på luktsinne som gör att fantasin fyller upp med dofter. Smaken är fyllig och ganska sträv. Kryddigt och örtigt, lite fruktigt med körsbär, russin och torkade plommon. Eftersmaken ganska bra och kryddig. Till maten så framträder de mogna och rostade frukt tonerna mer och påminner lite om ett amarone vin. Utan mat så är det för kraftigt och strävt men till maten så är det mycket gott och jag kan tänka mig att det skulle passat bra till en oxfilé tornedo. En modern rioja som är värt sitt pris. Speciellt amarone likheten föll mig i smaken och kanske var det gran padanon i bechamelsåsen som gjorde att vinet fungerade så bra och smakade italienskt.

Vina Salceda

Inga kommentarer: