söndag 14 september 2008

2006 Brolio Chianti Classico

Efter flera nedslående omdömen från flera bloggare så var det dags att se själv vad baronen har gjort med vinet. En av mina tidiga favoriter som jag rekommenderade till mina vänner. Tyvärr så skilde våra smaker sig åt och det uppsakttades inte alltid. Själv var jag förtjust i stramheten och den kraftiga frukten. Helstekt biff med bearnaisesås och klyftpotatis fick ge vinet sitt stöd. Röd fyllig färg. Fruktig doft med rostade fat och mörka körsbär. Hittills var det inte helt hopplöst utan doften gav lite förväntningar. Dags för första smakprovet och med vinet i munnen så var det bara tomt. Vart är stramheten? kraften och frukten? Man kände sig lätt lurad av doften och vinet var glest och träigt. Där finns ändå mörkt rostade fat med lite beska. Mörk choklad och mörka körsbär. Allting åt det mörka hållet och inget som lyfter syran eller eftersmaken. Håller med mina medbloggare och känner mig besviken.

2006 Brolio Chianti Classico (99kr)

Inga kommentarer: