söndag 7 september 2008

2004 La Grola Allegrini

Från kvalitetsproducenten Allegrini minns jag mest ett amarone vin som fick drickas i förtid eftersom det läckte lite när jag hade det liggande. Inget fel på att dricka den då men jag hade förmodligen haft kvar den än idag annars. Även en La Poja som min snälla svåger bjöd på en gång har gjort att Allegrini har den statusen hos mig. De är förstås båda toppviner och kostar lite mer än kvällens vin men förväntningarna är något uppskruvade. Till hästfilé med parmesan spetsad potatisgratäng och portvinssås.
Mörkt rödblå tät färg. Tung fruktig doft med fat, mörka körsbär, örter och tobak. Smaken är också tung och tät med mörk frukt. Mörka körsbär, svarta vinbär, örter och fat. Eftersmaken är lång med de mörka körsbären kompletterade med lite vanilj. Ett mörkt, tätt och tungt vin som tillsammans med kvällens reducerade portvinssås blev lite för mycket av mognadstoner och fyllig tyngd. Definitivt ett vin till mat men utan kraftiga tillbehör.

2004 La Grola Allegrini (149kr)

Inga kommentarer: