söndag 19 augusti 2007

2005 Brolio Chianti Classico

En födelsedagspresent som jag fick häromdan. Den som valde den hade träffat mitt i prick och valt en av mina fovoriter sen tidigare. Just den här årgången hade jag inte druckit än så den korkades upp igår. Till den åt vi plankstek eftersom jag även fick plankor i födelsedagspresent och var sugen på att testa dom. Planksteken blev mycket god med entrecote och sparris och bearnaisesås. Såsen krävde två försök igen, men snart ska det väl gå på rutin.
Vinet doftade kraftigt fruktigt och körsbär. Lite kryddigt och rostade fat. Luktade länge på vinet innan jag smakade för jag kanske skulle ut och köra bil. Smaken inte lika sträv som jag minns från dom tidigare årgångarna men en aning strävt ändå. Intensivt fruktigt uppfriskande syra. Körsbär och Svartvinbär med rostade fat. Lång eftersmak med kaffe och lite choklad. Så gott! Fortfarande en av mina favoriter men jag saknar lite av strävheten som fanns tidigare.

2005 Brolio Chianti Classico (104kr)

Inga kommentarer: