lördag 25 augusti 2007

2004 Chateau Ste. Michelle

En halvtorr amerikansk riesling från Columbia Valley som jag fick ögonen på och blev nyfiken på. Plockade ner den i korgen på en kryssning med Birka Paradise. Utbudet var ganska dåligt och jag plockade lite sånt som verkade intressant. Rieslingen är en favoritdruva och dricker ofta dom halvtorra till lite heta asiatiska rätter. Färgen är blek ljusgul. Doften mycket god med petroleum, lite träig och liten fruktighet med äpple. Smaken är sötaktigt läskande med mogna äpplen och gröna druvor. Söta frukter. En aning citrus i form av grape och pytteliten bitter nötig eftersmak. Vinet sticker ut från de rieslingarna som jag stött på. Oftast från Tyskland. Jag är glad att ögonen föll på den här flaskan i tax-free butiken och skulle köpa den igen om jag fick chansen. Nu var vi inte riktigt nöjda med båten så det blir nog inte fler Birka kryssningar på ett tag. Det blir till att hoppas Systembolaget tar in fler amerikanska rieslingar.

2004 Chateau Ste. Michelle (85kr)

Inga kommentarer: