lördag 11 oktober 2008

2006 Cuttaway Hill Estate Pinot Noir

Till höstgrytan drack vi Pinot Noir från Australien. Färgen på vinet väldigt ljust röd. Doften saftig och lätt med en friskhet. Lite parfymerad och blommig. Hallon och jordgubbssylt. Om färgen hade varit en aning ljusare så hade det kunnat passera som ett rosé vin. Lätt saftig smak med hallon och jordgubbssylt. Ganska lång eftersmak med syrlig sprits och jordgubb. Till maten så var det lite för lätt för min smak och jag drack ett glas av Campos de Luz istället. Men efter maten var det riktigt gott att sitta och smutta på dess friska syra och goda bärighet.

2006 Cuttaway Hill Estate Pinot Noir (97kr)

2 kommentarer:

Vård o Vin sa...

Trevlig läsning. Har fått detta vin rekommenderat och har tre flaskor som väntar på bedömning. Är novis när det gäller Pint, så det ska bli kul att jämföra med dina anteckningar...

Garry sa...

Resten av flaskan dracks senare i veckan till en krämig pasta med gorgonzola och upplevdes mera fylligt och riktigt gott. Pinot Noir har det inte blivit så mycket tidigare för min del heller men jag har plockat på mig lite de senaste släppen ,så det kommer mer.