fredag 22 juli 2011

1998 Dom Pérignon och 2005 Serego Alighieri Vaio Armaron

Vi firar vår femårsdag sedan min fru L och jag träffades. Det blir en kväll hemma för oss själva med god mat och dryck. Till förrätt en löjromstoast och Champagne. En Dom Pérignon som sparats till något speciellt tillfälle. Tillfällen har funnits men då har vi oftast hitta på något annat och inte varit hemma. Champagnen har fina små bubblor som kommer sakta. En lätt rostad doft av bröd och mogna äpplen. Frisk citrus med citron och apelsin. Fyllig och torr smak med
rostat bröd, vaniljkräm, gröna äpplen och apelsin. Lång och smakrik eftersmak. Mycket gott, lite mognadstoner men fortfarande ungdomligt syrorna i behåll. Nästa gång sparar jag en sådan här ännu längre.Till varmrätt hade vi oxfilé med parmesanmos, kantareller och rödvinssås. Till det drack vi en amarone som var ett sista minuten beslut, jag hade sett ut en barolo till kvällen men parmesanmoset fick mig att ändra mig till amarone istället. Kvällens Serego Alighieri Vaio Armaron var fylligt och kraftigt, russin och torkad frukt med portvinstoner i lagom mängd. Alkoholhalt på 15,5% som tyvärr kändes lite eldigt. Till maten och med någon form av tilltugg var det alldeles utmärkt, men för sig själv för kraftfullt. Jag är nog ingen amarone fantast direkt längre.
Till efterrätt åt vi champagnesorbet och avslutade Dom Pérignonen.


1998 Dom Pérignon


2005 Serego Alighieri Vaio Armaron (379kr)

Inga kommentarer: