söndag 22 februari 2009

Provning med Sydafrikanska vita

Svärfar anordnar provning och överraskande nog hälls det vitt vin i glasen. Trevligt med omväxling från de röda som det oftast handlar om.

Glas 1.
Mörkast gul i färgen och knuten doft. Ändå visste man tidigt att det var det här vinet som stod ut prismässigt. Doften utvecklades snart och visade en utvecklad fruktigdoft med fat. Mineral, tropiska inslag i frukten och honungskex. Smaken i samma stil , lite oljig och smörig. Gott och speciellt.
Mellanvinet som gjorde minst intryck. Kryddigt fruktig doft och smak med mineral. Liten knepig unkenhet som förbryllade, annars inget som stack ut. Ganska intet sägande.
2007 Zondernaam Chardonnay (119kr)

Glas 3.
Billigaste vinet för kvällen och tillsammans med glas 1. min favorit. Ljusast färg. Fruktig doft med tropiska inslag, Mineral, krusbär och svartvinbärsblad. I smaken också en oljig söt tropisk frukt. Ganska tydlig sauvignon blanc men det visade sig att det var en blandning av fyra druvor. Så mycket sauvignon blanc så man undrar om inte det har blivit en miss i etiketteringen. Ett vin i min smak och jag kommer nog att köpa den rena sauvignon Fleur du Cap för att prova.
2008 Fleur du Cap Unfiltered (99kr)


Mat temat var 70-tal och vi började med en räkcocktail följt av flygande jakob till varmrätt. Flygande jakob och bananer i maten brukar inte vara min grej men i temat passade det perfekt och smakade ok. Till efterrätt en choklad mousse och till det lite muscadel. Bra jobbat svärfar! Det blir 9 "halv 8 hos mig poäng".

KWV Muscadel Red (88kr)

Inga kommentarer: